آثار پژوهشی منتشر شده در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس اندک است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، احمد شاکری، عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره کتاب جستاری در اصطلاح شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس گفت:‌ من و عده ای از دوستان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یک حوزه تمحض را تعریف کرده ایم که این حوزه تمحض در حقیقت یک گستره ی مطالعاتی در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: این حوزه با  تمرکز بر یک سری از عناوین جزئی تر در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس کتاب هایی را تألیف می کند که عنوان کلی این مجموعه کتاب ها جستاری در ادبیات داستانی دفاع مقدس است.

شاکری تصریح کرد: اولین مجلد از این مجموعه کتاب ها با نام اصطلاح شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس آماده انتشار است و در سال جاری روانه بازار خواهد شد.

عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه، در مورد بخش های مختلف این کتاب گفت: این جلد از این مجموعه کتاب ها همچنان که از نام آن مشخص است در مورد اصطلاحات به کار رفته شده توسط متخصصان این گونه ادبی در ادبیاتی که در زمان جنگ و پس از آن شکل گرفته، می باشد و محور این کتاب بر تاریخچه شکل گیری این اصطلاحات و مبانی و ارکان آن ها است.

شاکری ادامه داد: کتاب اصطلاح شناسی داستان دفاع مقدس دارای سه محور کلی با نام های: پژوهشی در مورد دفاع در ادبیات داستانی؛ تقدس در ادبیات داستانی؛ و اصطلاح شناسی ترکیب داستان دفاع مقدس است.

شاکری درباره تألیف دیگر مجلدات این مجموعه افزود: حوزه تمحض، یک حوزه گسترده مطالعاتی است که برای هر کدام از محورهایی که قرار است در رابطه با آن پژوهش هایی صورت بگیرد، یک اثر پیش بینی می شود که فرایند خاص خود را طی می کند.

وی با اشاره به گسترده بودن مسائل حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس گفت: تعداد آثار پژوهشی منتشر شده در این حوزه اندک است، بنابراین پیش بینی می شود آثار  متعددی برای پرداختن به همه مسائل باید تألیف شود لیکن تعداد کتاب هایی که در این حوزه و در قالب این مجموعه قرار است منتشر شود نامشخص و تعیین تعداد دقیق آنها دشوار است.

شاکری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در نظر داریم به تألیف جلد دوم این مجموعه در حوزه انسان شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس اقدام کنیم.

گفتنی است کتاب جستاری در اصطلاح شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس در سال ۹۴ توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد.